Erhvervslinje

Byhaveskolens erhvervslinje er for alle vores udskolingselever, der 2 formiddage om ugen laver praksisorienteret undervisning med fokus på livsduelighed.

Her laves konkrete og praktiskorienterede opgaver og undervisning, hvilket giver vores elevgruppe en større mulighed for at få et positivt resultat ud af undervisningen, end hvis opgaven er mere abstrakt og teoretisk.

Erhvervslinjen er delt ind i nogle linjer, hvor eleverne og personalet finder ud af sammen, hvilket hold der passer til eleverne.

Holdene kan f.eks være:

Service - Her køres der ud og laves praktisk arbejde, hvor der er brug for det. Det kan være noget oprydning og fejning af udeområdet i en børnehave eller afhentning af affald til genbrugspladsen for et privat firma i området. Her lærer man at planlægge, organisere og udføre en given opgave med den rette vejledning og støtte fra personalet.

Food - Her lærer man grundopskrifter, der udfordrer at læse og forstå samt giver praksisnære matematiske opgaver i forhold til at regne ud, hvor meget vi skal have, når vi så skal ned og handle ind. Desuden lærer man fødevaresikkerhed og hygiejne, så man kan arbejde i køkkenet senere hen.

Medie - Her lærer man at arbejde med digitale medier og der laves fast en nyhedsudsendelse, der skal planlægges og udføres ned til mindste detalje, så der ikke kommer overraskelser undervejs. Vi arbejder både med det skrevne og det talte sprog og lærer at formulere os på begge måder. Desuden opbygger man god digital forståelse og lærer etik omkring hvordan man opfører sig på nettet.

Idræt og foreningsliv - Her læres der praksisnær læsning og matematik igennem processen med at lære et nyt spil eller sport. Der stiftes bekendtskab med de lokale kultur- og idrætsforeninger og eleverne får prøvet en masse forskellige sportsgrene af, så de i fremtiden ved, hvad der er af tilbud derude.

Basis - Her er der fokus på at lære at begå sig i dagligdagen og øve sig til at blive selvhjulpne i livet. Der bages boller, lægges vasketøj sammen og øves trafiksikkerhed. For nogen skal dagligdagen mestres før der skal prøves kræfter med andre hold på erhvervslinjen.

Erhvervslinjen bygger på nogle af følgende 'byggeklodser':

- Vi får mere undervisningstid i en kontekst og i et emne, der sandsynligvis vil være mere realistisk for vores elever at komme ud og arbejde med i fremtiden

- Det sociale sammenspil mellem eleverne på tværs af klasserne.

- Den praksisnære indlæring giver motiverede elever.

- Eleverne får en positiv følelse af at kunne lykkes i relevante og realistiske opgaver.

- De opgaver, eleverne bliver stillet, bærer præg af rutine og dermed udvikler eleverne mere selvstændighed og oplever følelsen af at mestre opgaven.