Vision og struktur

Vision

Byhaveskolen er en folkeskole for elever med særlige behov. Vi arbejder som alle andre folkeskoler ud fra Folkeskoleloven, hvor skolen i samarbejde med forældrene skal give eleverne kundskaber og færdigheder til deres fremtidige liv.

Alle Byhaveskolens elever har særlige behov grundet kognitive funktionsnedsættelser.

Undervisningen og aktiviteterne tilrettelægges ud fra et bredt undervisningsbegreb og tager udgangspunkt i hver enkelt elevs behov, interesser og nærmeste udviklingszone. Det fordrer, at personalet kontinuerligt arbejder med den enkelte elevs læringsforudsætninger, opstiller udviklings- og læringsmål for eleven og udarbejder passende læringsmiljøer og -læringssituationer. Det kræver tillige, at vi jævnligt undersøger og reflekterer over egen praksis for i stadig højere grad at blive bevidst kompetente i vores ageren.

Byhaveskolens fornemste opgave er at hjælpe hvert enkelt barn til at blive så dygtig og velfungerende som overhovedet muligt. Byhaveskolens mål er, at alle elever oplever en tryg og sammenhængende hverdag, hvor de lærer mest muligt, trives bedst muligt og udvikler sig optimalt.

Sammen med resten af Svendborgs skoler er Byhaveskolen løbende i gang med at skoleudviklingsproces, hvor vi på årsbasis tager nye temaer op, som skal være med til at gøre skoledagen endnu bedre for vores elever.

Læs om skoleåret 2023-2024's proces nederst på siden.

Byhaveskolens struktur

Byhaveskolen er opdelt i 2 spor; et aldersopdelt spor og et funktionsopdelt spor.

Det aldersopdelte spor består af 4 afdelinger:

• 0. klasse
  • Indskoling (1.-3. klasse)
  • Mellemtrinnet (4.-6. klasse)
  • Udskolingen (7.-10. klasse)

Eleverne er sammensat i mindre grupper i afdelingerne på tværs af årgange, da vi vægter at lave så ensartede klassegrupper som muligt ud fra elevernes læringsforudsætninger og -behov. Derfor kan en klassegruppe i mellemtrinnet bestå af for eksempel elever fra 4., 5. og 6. årgang.

Funktionssporet består af 2 afdelinger:

• Autist-klassen (A-klassen) for elever med Autisme-Spektrum-Forstyrrelser,
  • Visuel Kommunikation og Aktiv Læring (VKAL) for elever med multiple funktionsnedsættelser

I funktionsafdelingerne er eleverne ikke opdelt efter alder, men i højere grad efter funktionsniveau. Eleverne kan være blandede på tværs af årgange i afdelingerne, da vi vægter at lave så ensartede klassegrupper som muligt ud fra elevernes læringsforudsætninger og -behov.

Funktionsklasser sikrer ekspertise

"Lige børn lærer bedst" kan siges at være grundfilosofien bag funktionsklasserne.

Mange elever på Byhaveskolen har størst gavn af at være i klasse med andre, som har lignende indlæringsudfordringer. Derfor bliver eleverne primært inddelt efter funktionsniveau. Styrken i dette er, at det giver lærere og pædagoger mulighed for at oparbejde en ekspertise på feltet, som jo netop er med til at styrke eleverne.

De særlige funktionsklasser på Byhaveskolen er:

• Visuel Kommunikation (VK)
    Klassen er for elever med store kommunikationsudfordringer, som man primært afhjælper via tegnstøttet dansk.
  • Aktiv Læring (AL)
    Klassen er for elever med et niveau under 0. klasse. Der foregår en tilrettelagt undervisning med udgangspunkt i Funktionsskemaet.
  • VKAL fungerer som én klasse med underinddelinger.
  • Autistklassen (A)
    Klassen er for elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser indenfor autisme-spektret. Pædagogikken er baseret på TEACCH pædagogik, hvor man fokuserer på genkendelighed, struktur og forudsigelighed.

Dokumenter mediebibliotek