Byhaveskolens logo

Visuel kommunikation og Aktiv læring

Visuel kommunikation - et sprog til alle

I lighed med andre specialskoler, benytter Byhaveskolen også Visuel Kommunikation, hvor tegnstøttet dansk hjælper kommunikationen mellem elev og lærer og mellem elev og elev.

Tegnstøttet dansk er ikke at forveksle med tegnsprog. Tegnstøttet dansk handler om at bruge sine arme og fagter til at understrege det, man gerne vil sige. Formålet er at hjælpe de elever, som ved skolestart ikke har et talesprog, der er tilstrækkelig udviklet. Tegnene er med til at fremme forståelsen for det sproglige og give eleverne en mulighed for at kommunikere bedre med omgivelserne, indtil talesproget er forståeligt.

Visuel Kommunikation er baseret på idégrundlaget, at det giver mulighed for SPROG TIL ALLE.

Det er kendt, at tegn rent motorisk er lettere at indlære end talesproget.

Selv få tegn, som man selv vælger, vil give eleven bedre mulighed for at være med til at sætte dagsordenen for kommunikationen:

at kunne tale om personer, der ikke er til stede
at kunne tale om oplevelser, der ikke sker her og nu
at kunne give udtryk for egne og andres følelser
Vi arbejder ud fra en sikker viden om, at tegn ikke forsinker eller bremser en talesproglig udvikling.

Tværtimod.

Visuel Kommunikation understøtter begrebsudviklingen, og tegnene vil forsvinde i takt med, at eleven udvikler sine evner til at tale.

Aktiv læring

Aktiv Læring en dynamisk metode, som virker til elever med en langsom læringstakt.

Filosofien bag Aktiv Læring er:

alle kan lære
alle lærer gennem egen aktivitet
alle lærer gennem de samme udviklingstrin
Aktiv Læring begynder altid med at udrede eleven via Funktionsskemaet, således læreren og pædagogen er klar over, hvilket udviklingstrin eller nærmeste udviklingszone eleven er i, og hvor eleven skal hen.

På baggrund af denne udredning tilrettelægger læreren forskellige læringsmiljøer tilpasset den enkelte elev.

Dette sker på baggrund af lærerens store faglige viden, observationer og vurderinger af, hvad eleven måtte være i stand til.

Læreren tilrettelægger således et læringsmiljø, hvor eleven har mulighed for:

at udforske, eksperimentere og undersøge
at kategorisere sine erfaringer og lagre disse i hukommelsen
at bruge egne færdigheder og råde over egen krop
at have nogen at dele oplevelserne med
Byhaveskolen har benyttet Aktiv læring gennem flere år.

Skolen har købt de dynamiske hjælpemidler, der skal til, for at eleven udvikler forskellige kompetencer.

Målet med Aktiv læring er:

at eleven bliver så selvstændig og selvhjulpen som muligt
at eleven får mulighed for aktiv medbestemmelse
at eleven bliver hjulpet til at udvikle en identitet
at eleven får mulighed for at opnå livskvalitet