Musik er idræt for hjernen

Vi prioriterer musikundervisningen højt på skolen og har det obligatorisk i alle klasser to lektioner om ugen.

Lige fra indskolingen og hele vejen op, arbejder vi meget med rytmer. Det starter ud i indskolingen, hvor eleverne en gang om ugen har musik med en musiklærer fra Svendborg musikskole og dermed bliver professionelt introduceret til musikkens mange effekter.

Det gode ved musikundervisning er, at alle kan være med ud fra de forudsætninger, de har. Fx i stomp kan alle være med, og når hele klassen svinger sammen, føler de sig som en enhed.

Der foregår en systematisk indlæring af rytmer, sang og samspil op gennem hele skoletiden, og derfor er der også mange gode kandidater til skolens band, som er for udvalgte elever på 7.-10. årgang.
Vi tænker musik som et ekstra sprog. Et universelt sprog, de unge kan bruge uanset hvor de kommer hen. Hvis de kan spille, vil de altid kunne være sammen i fællesskaber om sang og musik.

Hvert år arrangerer Byhaveskolen selv en festival for de øvrige specialskoler på Fyn. Byhavefestivalen er et stort hit og Bands fra alle specialskolerne spiller for hinanden. Der er boder og aktiviteter på pladsen, og den dag er en fest for alle på Byhaveskolen.

Musikundervisningen er med til at træne fokusering, koncentration og sprog. Gradvist bliver eleverne trænet ved, at alle i starten sidder på række med øjne og ører vendt mod læreren, så han eller hun kan have direkte kontakt med hver enkelt. Senere skal kunne sidde i rundkreds eller gøre nogle forskelligt og alligevel være koncentreret om musikken.

Filosofien bag musikundervisningen matcher meget tankerne i tegnediktat og lydbilledlæsning, så alle elementerne spiller sammen.

Olfert & G-strengene

Skolens band, Olfert og G-strengene, består af elever fra 7. til 10. årgang, som får to ekstra lektioner om ugen til at øve samspil. Bandets medlemmer er udvalgt ud fra elevernes potentiale for at rykke musikalsk og evne til at kunne fungere i en gruppe.

”Når vi udvælger nye til skolebandet, kigger vi på om børnene kan holde en rytme, kan de synge rent, kan de spille et instrument eller kan de lære det. Og kan de begå sig i en gruppe med 8-12 elever, så det fungerer uden, at vi skal bruge for meget tid på adfærd eller andre ting end musikken.” forklarer Steffen Davidsen.

Bandmedlemmerne er en slags forbilleder, uden at de skal opføre sig som idoler. Alle skal kunne se, at hvis man vil have en chance for at komme med i bandet, må man øve sig og være fokuseret. Og her er det ok at have noget at hævde sig på.

Bandet optræder jævnligt på skolen men tager også ud at optræde til festivaler og på andre skoler. Det gælder bl.a. den årlige festival på Brangstrup.

Når det er muligt, er der en vis forældreinvolvering, men det betyder allermest for børnene, når blot forældrene kommer og hører dem spille på skolen eller ude på en festival.