Mangfoldige læringsmiljøer

Mangfoldige læringsmiljøer betyder, at vi laver skole til de børn, vi har. Vi skal udvikle læringsmiljøer, der afspejler eleverne og favner og tilpasser sig dem.

De overordnede mål i Svendborg Kommune

Svendborg Kommune har en klar vision for læring og dannelse. Vores udgangspunkt er, at alle børn bliver født med evner, ressourcer og potentialer. Det vil sige, at børn og unge skal respekteres for det, de er, og det de kan. Derfor har vi ambitioner på alle børns vegne og høje forventninger til det, de kan og deres væsentlige bidrag til fællesskabet. Og vi arbejder for børns ret til et favnende dagtilbuds- og skoleliv, der har fokus på den enkeltes potentiale og progression samt trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Samtidig er vi som kommune optaget af at udvikle mangfoldige læringsmiljøer og den enkeltes deltagelse i fællesskabet. Alle børn og unge, også børn med særlige behov, skal have mulighed for at deltage i betydningsfulde og udviklende fællesskaber. Det har stor værdi og afgørende indflydelse på børns og unges liv og livskvalitet både på kort og lang sigt.

På Byhaveskolen er vores fokus i mangfoldige læringsmiljøer blandt andet på fritidsaktiviteter for unge med særlige behov og på at skabe fysiske klasserum, der favner vores elevers forskellige behov og giver mulig for undervisning på alle niveauer.

Desuden har vi som skole sat gang i en proces, der under overskriften Mangfoldige læringsmiljøer gør os klogere på 4 nedslagspunkter, der vil blive arbejdet med henover de næste mange år. Processen er i marts 2022 startet op på en pædagogisk weekend, hvor de første spæde skridt blev taget i den stadig rigtige retning. For intet er nyt. Vi arbejder videre på de gode grundsten, som skolen allerede har i den forbindelse.

De fire fokusområder er:

Fælles børnesyn

Læringssyn

Konfliktforebyggelse

Det har i 2023 formet sig til et værdiregelsæt, som er vores fælles grundlag for den skole, vi gerne vil lave for vores elevgruppe. Se værdiregelsættet her